ROZHOVOR: Dobré vztahy s dodavateli jsou k nezaplacení, říká Marek Jurák

Publikováno 4.6.2020

Co obnáší práce vedoucího nákupu? A kolik položek má průměrný bazén? Ptali jsme se Marka Juráka, který u bazénářů vede nákup a prodejnu bazénových potřeb.

Marku, je pravda, že zajišťuješ hladký průběh stavby?

Vše samozřejmě začíná podpisem smlouvy s investorem. Poté na základě schváleného rozpočtu připravím s projektanty a s manažery zakázky harmonogram dodávek na stavbu. Následně pak komunikuji s dodavateli a vše objednávám.

 

Jak stanovuješ harmonogram dodávek? Vždyť termíny ve stavebnictví jsou pojem.

Ano, je to docela složité, jelikož na stavbě se nic nevyvíjí tak, jak bychom si ideálně představovali.

Harmonogram stavby samozřejmě existuje a řídíme se jím, ale ten se za pochodu mění. Nejdůležitější je si jakoukoli změnu včas říct.

Zejména u velkých projektů jako Aqualand Moravia nebo aktuálně Aquapark Rakovník, které mají velmi specifické technologie a jedinečné výrobky, je třeba mít velkou rezervu na změnu termínu. Objednávka, výroba a dodání velkých čerpadel a filtrů totiž trvá i několik měsíců.

 

Venkovní bazény Aqualandu Moravia

 

To je velká zodpovědnost…

Po těch letech mi to ani nepřijde. Všechno je o domluvě, dodavatelé mě za ty roky dobře znají a já znám je. Ví, že jsme velká a stabilní firma s pravidelnými objednávkami ve velkém objemu. U těch největších dodavatelů máme za rok odběry v řádech desítek milionů korun.

Dobré vztahy ale pramení spíš ze stálé pozitivní spolupráce a komunikace. Řekl bych, že ta důvěra vytvořená za roky spolupráce je stěžejní a neocenitelná.

 

Rakovník je velká reference nedávné doby. Byla pro tebe něčím specifická?

Pro mě to byla standardní akce – materiál se měl na stavbu dodat dříve, ale zaváželo se později (smích).

 

Aquapark Rakovník. Foto RAKO

 

Proč máte vlastní sklad a nefungujete v režimu just in time?

Investor často očekává, že po podpisu smlouvy nastoupíme na stavbu hned druhý den. To samozřejmě není možné, protože bez podepsané smlouvy nemůžu dopředu objednávat komponenty a technologie.

Díky vlastnímu skladu a rychlé práci kolegů skladníků s materiálem však dokážeme práce zahájit opravdu rychle a montéři nemusí dlouho čekat na dodání potřebného materiálu.

 

Máte vytipované položky, které potřebujete pokaždé?

Za ty roky zkušeností naší divize s projektováním a realizací bazénů už známe věci, které běžně používáme. Kvůli obrátkovosti je pak můžeme mít skladem.

Specifické výrobky na míru ve skladu samozřejmě nejsou, ale k instalacím bazénové technologie máme téměř všechno. Za ty roky jsme si vytvořili standardní portfolio věcí, které používáme, například trubky, spojovací materiál, trysky…

Navíc díky tomu na začátku harmonogramu a stavby získáme čas, který je pro nás později rezervou.

 

Dokážeš odhadnout, kolik položek má průměrná dodávka bazénových technologií?

Rozděluji to na zařízení a potrubařinu. Jen samotná potrubařina má stovky položek a to bychom se trochu zamotali (smích).

Ale ta samotná zařízení, čerpadla, jeden filtrační okruh a další mohou mít kolem 30 – 40 proměnlivých položek.

Každá technologie je ale šitá na míru konkrétnímu bazénu. Není to tak, že bych pokaždé objednával to samé.

 

Jak funguje prodejna bazénových potřeb? Koupím tam i tablety nebo nový filtr?

Ano, samozřejmě. Centroprojekt má dobré jméno a do prodejny lidé chodí rádi. Velkou zásluhu na tom má paní Maňáková, která se o prodejnu skvěle stará a řeší i menší zakázky.

Prodejna bazénových potřeb, chemie a doplňků je zároveň první místo, kam přichází lidé se zájmem o privátní bazény. Paní Maňáková poté zákazníky předá projektantům, kteří po konzultaci nabízí základní projekční balíček s technologickým projektem a postupem prací.

Vlastně nabízíme zákazníkům veškerý servis od tablet a náplní do filtrů přes projektovou přípravu až po zajištění kompletní stavby bazénu či aquaparku.

 

 

Projevuje se v tvé práci sezónnost?

Spíše se nás dotýkají svátky u výrobců samotných technologií. Většina je ze Španělska, které je největším výrobcem bazénových technologií.

Právě Španělé mají jednou za rok úplnou výluku na celý měsíc. Ve výsledku to je dvouměsíční výpadek v dodávkách, na který musím upozorňovat projektanty, manažery a ředitele, aby to brali v potaz při podpisu smluv a přípravě termínů.

 

Vidíš v bazénových technologiích zajímavou novinku?

Trendem posledních let byla obecně odvaha investovat peníze a projevilo se to i na bazénech a aquaparcích. Investoři také často chtěli mít nějakou unikátní atrakci, kterou jiný areál nemá.

Základní ověřené věci ale neměníme. Vedle ověřeného postupu při instalaci jde i o servis a náhradní díly. Víme, že když se něco pokazí, můžeme to pružně vyřešit.

Samozřejmě se stále objevují pokusy o převratný systém dezinfekce vody, ale zatím se v praxi stále používají varianty chlóru nebo peroxidu. Tomu samozřejmě pomáhají UV lampy či ozon. Inovacím se nebráníme, naopak, ale prozatím u nás stále vyhrává poměr cena/výkon.

 

Které bazény jsou pro tebe největší zkušeností?

Rozhodně Aqualand Moravia, kde jsem začal řešit objednávky a pendloval mezi skladem, stavbou a kanceláří. Tam skvěle fungovala komunikace s projektanty a manažery i příprava a instalace bazénových technologií za 25 milionů. To pro mě byla opravdu cenná zkušenost.

Srdcovkou jsou pro mě městské lázně ve Zlíně, kde jsem v 15 letech jako brigádník u stavební firmy Vinter pomáhal s instalací nové bazénové technologie. Od té doby se tam pravidelně objevuji a všechny tam znám.

 

Projekt rekonstrukce městských lázní Zlín

Lázně Zlín – 25 m krytý bazén

 

 

Marek Jurák (34) je vyučený instalatér a své první pracovní zkušenosti získal u stavební firmy Vinter. Brzy nastoupil v Centroprojektu do týmu montérů a servisních techniků bazénů a bazénových technologií. Marek tak získal velmi cenné zkušenosti přímo z terénu.

Po třech letech se stal nákupčím bazénových technologií.

S rostoucími zkušenostmi se stal vedoucím nákupu, skladu a prodejny bazénových potřeb.

Markovou srdcovkou jsou Lázně Zlín, kde už jako patnáctiletý brigádník pracoval na opravě bazénové technologie.